Klubbens navn er Orienteringsklubben Esbjerg, som også skrives OK Esbjerg.

Hjemsted er Esbjerg Kommune.

Formål
Klubbens formål er at dyrke orienteringsløb og udbrede kendskabet til orienteringsidrætten i Esbjerg og omegn.

Organisation
Klubben er medlem af Dansk Orienterings-Forbund (DOF) under Danmarks Idræts-Forbund (DIF),
samt medlem af Esbjerg idrætsråd (EIF).

DOF er opdelt i 3 kredse, Nord-, Øst- og Sydkredsen.
I kredsene varetages de opgaver, der har fælles interesse for det arbejde, der udføres i de lokale klubber.

Klubhus
Klubben har klubhus med styrketræningslokale, omklædning, bad og sauna ideelt beliggende i kanten af Strandskoven i den gamle inspektørbolig ved Handelsskolens Grådybafdeling,Grådybparken 19, 6700 Esbjerg.

Ledelse
Klubben ledes af en bestyrelse bestående af 7 medlemmer. Der afholdes generalforsamling hvert år i februar måned.

Træning
Året rundt er der træningsløb en gang om ugen. I sommertiden er der træningsløb om onsdagen kl. 17.30, og i vintertiden er der træningsløb om lørdagen kl.13.00 og der kan desuden væ-re natløbstræning. Træningsløbene foregår i skovene omkring Esbjerg.

Der er mulighed for fællestransport fra klubhuset. Dette skal aftales med kørselskoordinator senest klokken 19.00 dagen før.
Ved træningsløb betales ingen startafgift, men et kort koster 10 kr. og kortet kan sagtens bruges flere gange.

Ungdom
Klubben har egen ungdomsafdeling, med særskilt ungdoms-træning i forår og efterår. Træningen foregår i et samarbejde med OK West hver tirsdag kl. 18.00, hver anden gang fra henholdsvis klubhuset i Strandskoven og i Vrøgum hos OK West.

TKC Syd
TKC er en forkortelse af Talent Kraft Tenter. TKC Syd er et supplerende tilbud i Sydkredsen til de ungdomsløbere, der ønsker en mere målrettet træningsindsats med egen personlig træner.

Kurser
Klubben arrangerer efter behov orienteringstekniske kurser. I Sydkredsen afholdes jævnligt o-tekniske kurser for juniorer og seniorer.

Herudover er det muligt at videreuddanne sig under et af idrætsforbundene. Klubben betaler normalt halvdelen af kursusafgiften. Juniorer kan søge ekstra tilskud hos OKEs Venner

Konkurrenceløb
I perioden marts - oktober er der rig lejlighed til at deltage i andre klubbers arrangementer rundt om i landet.

Der er Divisionsturneringen for klubhold, hvor både styrke og bredde i klubben tæller. Klubben vandt i 2001 DM-bronze i 1. division. I dag, hvor bredden er knap så stor, løber vi i 3. Division.

Herudover er der individuelle løb, stafetløb og mesterskaber. Af specielle arrangementer kan nævnes et 3-dages Påskeløb, sommerløbet Jydske 2-Dages og 10 mandsstafetten, Midgårdsormen.

Normalt arrangerer klubben selv to åbne løb om året for de andre klubber, men har også stået for mange DM-arrangementer og flere store påskeløb.

Klubben arrangerer også tit sommertur til et af de store udenlandske etapeløb, der hvert år afholdes i blandt andet Frankrig, Schweiz eller Norge.

Tilmelding til løb
Al tilmelding til konkurrenceløb foregår via www.O-Service.dk eller ved at sende en E-mail til Hanne Jochumsen. Fra klubbens hjemmeside www.okesbjerg.dk er der både link til O-service og til hjælp i anvendelse af O-service.

Som medlem får du din egen startkonto, hvorpå der som hovedregel skal stå et beløb, der dækker din startafgift når tilmeldingen sendes til den arrangerende klub.
Klubben betaler halvdelen af juniorernes startafgift, mens alle andre betaler den fulde startafgift (pt. 60 - 90 kr. pr. løb).
Ved træningsløb betales ingen startafgift, men et kort koster 10 kr. (Kortet kan sagtens bruges flere gange).

Kortet er en forudsætning for orienteringssporten.
Kortene rekognosceres, tegnes og revideres af klubbens egne medlemmer.

Oversigt over kortene kan ses her >>

Påklædning
Oplysninger om o-dragter, løbesko osv. fås ved henvendelse til "OKE butikken" eller formanden. Klubben er behjælpelig med fremskaffelse af korrekt o-beklædning.

Klubblad
Klubben udgiver sit eget blad, Nordpilen 5 gange om året. Det indeholder alle oplysninger om træningsløb og konkurrenceløb samt tilmeldingsfrister. DOF udgiver magasinet Orientering, der er indeholdt i kontingentet

Hjemmeside
Klubben har egen hjemmeside - www.okesbjerg.dk - der ofte opdateres. På hjemmesiden er de nyeste oplysninger om klubben og aktiviteter.

Medlemsskab
Du er velkommen til at deltage i vores træningsløb nogle gange, før du eventuelt melder dig ind i klubben. Under prøvetiden vil du gratis kunne få tilsendt vort klubblad, så du kan få indblik i klub livet.

Alle klubbens medlemmer vil selvfølgelig være med til at hjælpe dig til rette. Et medlemskab for et år koster 550 kr. for seniorer, 375 kr. for juniorer og studerende samt 950 kr. for familier (samme adresse). Passive medlemmer optages i klubbens støtteforening OKEs Venner.

Henvendelse om medlemskab rettes personligt eller på E-mail til klubbens formand Rudolf Sørensen.
Klubben har pt. ca. 130 aktive medlemmer.

Begynderen
Klubben hjælper altid begynderen i gang med sporten. De første gange du løber orienteringsløb, kan du sagtens klare dig med et par almindelige robuste løbesko, og en gammel joggingdragt, som godt må få en rift. Kompasset kan du i starten låne af klubben.

Støt vores sponsorer

Kommende aktiviteter